خرید کم دردسر با چرخ خرید فروشگاهیِ هوشمند

گروه مشاوران کمبریج، که در زمینهء توسعه و پیشرفت فناوری در محصولات فعالیت میکند، چرخ خرید هوشمندی را معرفی نموده است که به مرکز کنترل در فروشگاه متصل می شود و به مدیر فروشگاه اجازه می دهد تا محل چرخ خرید را شناسایی کند. این چرخ های خرید به سیستم رادیوییِ بلوتوثی و حسگرهای ردیابی مجهز هستند و به مدیر فروشگاه این امکان را میدهند که با ردیابی چرخ های فروشگاه، به مشتریانی که هر یک از چرخ ها را در دست دارند، بر اساس محل و موقعیت آنها در فروشگاه، خدمات و اطلاع رسانی مناسبی را به مشتریان ارائه کنند و از تشکیل صف های طولانی در مسیر صندوق ها جلوگیری کنند. ضمن اینکه تعداد چرخ های خریدِ خارج شده از محل «پارکینگ چرخ های فروشگاه» کاهش می یابد.

 
چرخ فروشگاهی، چرخ خرید فروشگاهی ، چرخ خرید

سیستم های هوشمند متصل شده به این چرخ ها، نیروی الکتریکی خود را از مولدهای تولید برق که به چهار چرخ آنها متصل است میگیرند که البته قیمتی حدود هفت و نیم دلار دارند. با استفاده از این امکان ردیابی و حسگرها و علائمی که در نقاط مختلف فروشگاه قرار دارد مدیر فروشگاه میتواند موقعیت دقیق هر چرخ خرید و مسافتی را که طی کرده است مشخص کند. این سیستم نیازی به زیرساخت های پیشرفته ندارد و مانند بسیاری از سیستم های ردیابیِ داخلی، بدون نیاز به اپلیکیشن های خاص، بطور دقیق عمل میکند.

این چرخ های خرید هوشمند اطلاعات مربوط به مشتری و موقعیت آن را به یک سِروِر در فروشگاه ارسال میکند و همزمان در حافظهء دیگری نیز ذخیره میکند تا بعدها مورد بررسی قرار بگیرند. البته ارزش این سیستم هنگامی بالا می رود که بلافاصله موقعیت یابی را انجام دهد تا در صورتی که در مقابل مشتری در داخل فروشگاه، نمایشگری قرار دارد، بلافاصله در رابطه با کالاهایی که در قفسه های اطراف عرضه شده اند، فیلم تبلیغاتی مربوطه به نمایش درآید و فروش افزایش یابد. از سوی دیگر وقتی موقعیت مشتری در محلی از فروشگاه مشخص شود و مدت زمان انتظار مشتری در آن نقطه طولانی شود، این ممکن است نشان دهندهء نیاز مشتری به راهنماییِ پرسنل فروشگاه برای انتخاب کالای خاصی باشد. بنابراین با در دست داشتن اطلاعات مشتریان در هر نقطه از فروشگاه، میتوان متصدیان فروشِ بیشتری در در آن نقطه متمرکز نمود.

علاوه بر آن، با در دست داشتن فهرست خرید مشتریان که با استفاده از اپلیکیشن های خاص در اختیار فروشگاه قرار می دهند، میتوان بر روی صفحه نمایشگر هر یک از چرخ های خرید، نقشه ای را نمایش داد و بر روی آن، قفسه هایی را که کالاهای مورد نیاز موجود هستند علامتگذاری نمود یا در به صورت فلش های هشداردهنده، مشتری را در میان راهروها و قفسه ها، به سمت کالای مورد نیازش هدایت کرد.

البته ارتباطی که بین اپلیکیشن های تلفن همراه مشتریان و سیستم های هوشمند فروشگاه برقرار می شود نباید این ذهنیت منفی را در مشتریان ایجاد کند که فروشگاه برای ترغیب آنها به خرید بیشتر، در حال رصد کرد و نفوذ به داخل اطلاعات شخصیِ آنهاست. زیرا در این صورت، این تجهیزات، نتیجهء عکس خواهند داد و فروش را با کاهش مواجه خواهند نمود.