چرخ خرید هوشمند مایکروسافت

تا به امروز، چرخ خریدهای فروشگاهی در حد بسیار مقدماتی بودند. در سری جدید چرخ های فروشگاهیِ شرکت مایکروسافت، چرخ دستی ها به صفحه نمایشی مجهز شده اند که به شما میگویند چه بخرید، از کجا و کدام قفسه کالای مورد نظرتان را بردارید و هر لحظه از خریدتان، چقدر هزینه کرده اید.

 
چرخ فروشگاهی، چرخ خرید فروشگاهی ، چرخ خرید

چرخ خرید فروشگاهیِ مدیاکارتِ شرکت مایکروسافت به صفحه نمایش رنگی خاصی مجهز است و اِسکنری بر روی دستگیرهء آن وجود دارد که مشتریان میتوانند کارت اشتراک کلوب مشتریانِ فروشگاه را از مقابل آن عبور دهند تا سیستم هوشمند چرخ خرید بتواند آنها را شناسایی کند. سپس، حین قدم زدن مشتری در میان قفسه ها، همزمان ویدئویی با محتوای خریدهای قبلیِ این مشتری و عادت هایی که تاکنون در خریدها از خود نشان داده است برای او نمایش داده می شود. این صفحهء هوشمند توسط فناوری های مختلف مایکروسافت از جمله Windows CE و Microsoft SQL Server کنترل می شود و منبع تأمین کنندهء برق نیز در کفِ چرخ دستی قرار میگیرد.

در برخی مدل های این چرخ های خرید، برنامه ای نصب می شود که به واسطهء آن، مشتریان میتوانند قبل از قرار دادنِ کالاهای مورد نیازشان در داخل سبدِ چرخ خرید، ابتدا بطور دستی آنها را رصد و اسکن کنند و در همین حین، پس از تأیید کالا جهت خرید، سیستم بطور خودکار مبلغ قابل پرداخت را قبل از رسیدن مشتری به درب خروجی و قبل از عبور از میان قسمتِ صندوق فروشگاه محاسبه میکند.

علاوه بر این، این سیستم کمک میکند که مشتری سریع تر به کالای مورد نظرش در داخل فروشگاه دسترسی پیدا کند ضمن اینکه چنانچه سیستم به Windows Vista مجهز باشد، اطلاعاتی در مورد فروشهای ویژه و تخفیف دار مانند «یکی بخر، دوتا ببر» در اختیار مشتریان قرار میدهد.

همچنین مشتریانی که همواره کالاهای مشخصی را از فروشگاه خریداری میکنند میتوانند وارد وب سایت فروشگاه شوند و فهرست خریدهای خود را Upload کنند. در این صورت، در هر بار مراجعه به فروشگاه، با نزدیک کردن کارت اشتراک کلوب مشتریان به اسکنرِ روی دستگیرهء چرخ خرید، فهرست خریدِ ثبت شده بر روی صفحه نمایش چرخ خرید نمایان می شود و سیستم، مشتری را به سمت قفسه های مورد نظر هدایت میکند.

در حال حاضر این فناوری در برخی فروشگاه های ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته و زمزمه هایی در مورد استفاده از آن در انگلستان به گوش می رسد.